تبلیغات اینترنتیمجموعه ابزارهایی است که برای ارائه پیامهای تبلیغاتی به مردم در سراسر جهان با استفاده از اینترنت به عنوان یک پلت فرم بازاریابی جهانی مورد استفاده قرار میگیرد.
تاریخچه تبلیغات اینترنتی از کجا آغاز میشود؟ چرا تبلیغات اینترنتی مهم است؟ مزایای تبلیغات اینترنتی چیست؟ انواع تبلیغات اینترنتی کدام است؟ هزینه تبلیغات اینترنتیچقدراست؟ اینها سوالاتی است که با خواندن ادامه این مقاله که یک مقاله تبلیغات اینترنتیجامع و کامل است، پاسخ سوالات خود را خواهید یافت. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.
تاریخچه تبلیغات اینترنتی
همان گونه که فناوریهای وب در دهه 1990 میلادی تکامل یافت، تبلیغات اینترنتی به عنوان یک معادل مجازی برای روشهای بازاریابی سنتی مانند: تبلیغات تلویزیونی و رادیویی، تبلیغات روزنامهها، بیلبوردها وغیره ظاهر شد. این روند رو به رشد به گونهای از دهه 90 میلادی تا به امروز به جلو حرکت کرده است که در سال 2019 ، بازاریابان انتظار دارند شرکتها پول بیشتری را برای تبلیغات دیجیتال در مقایسه با تبلیغات سنتی هزینه کنند.
بیایید با مطالعه دقیق این مقاله متوجه این قضیه بشویم که چرا تبلیغات آنلاین امروزه ازمحبوبیت بالایی برخوردار شده است و انواع این تبلیغات و نحوه انجام آن به چه صورت است.
این مقاله یک مقاله آموزش تبلیغات اینترنتیکامل است، در ادامه توضیحاتی درباره اهمیت، مزایا و انواع تبلیغات اینترنتی داده میشود.
چرا تبلیغات اینترنتی مهم است؟
امروزه افراد تمایل دارند اطلاعات مربوط به محصولات و خدمات را از طریق موتورهای جستجو مانند Google ، Bing و غیره جستجو و پیدا کنند. تبلیغات اینترنتیراهی برای نشان دادن پیشنهادات و خدمات ارائه شده توسط شما به بیش از 4/3 میلیارد کاربر وب در سراسر جهان است. شما به راحتی میتوانید کل جهان را از طریق اینترنت مورد هدف قرار دهید.
مزایای تبلیغات اینترنتی
هزینه پایین
هزینههای پایین ارتباطات الکترونیکی، هزینه نمایش تبلیغات آنلاین را در مقایسه با تبلیغات آفلاین کاهش میدهد. تبلیغات آنلاین و به ویژه رسانههای اجتماعی، یک ابزار کم هزینه برای تبلیغ کنندگان به منظور برقراری ارتباط با جوامع بزرگ مجازی میباشد. تبلیغات آنلاین، بازدهی بهتری را با هزینه کمتر نسبت به سایر رسانهها ارائه میدهد.
امکان بررسی عملکرد
در تبلیغات اینترنتی میتوانید از نتایج و بازده تبلیغات خود مطلع شوید. این کار با دسترسی به آمار مخاطب بالقوه یا پاسخ واقعی مخاطبان، تعداد بازدید تبلیغات و بررسی اینکه آیا تبلیغات به فروش منجر شده است یا خیر، صورت میگیرد. این آمار و اطلاعات در تبلیغات آنلاین به شما کمک میکند تا کمپینهای تبلیغاتی خود را در طول زمان بهبود دهید.
گستردگی نوع تبلیغات
تبلیغ کنندگان طیف گستردهای از روشهای ارائه پیامهای تبلیغاتی خود، از جمله توانایی ارسال تصاویر، ویدئو، صدا و لینکها را دارند. بر خلاف بسیاری از تبلیغات آنلاین، تبلیغات اینترنتی نیز میتواند تعاملی باشد. به عنوان مثال، برخی از آگهیها به کاربران امکان ورود اطلاعات را پیشنهاد میدهند یا به کاربران اجازه میدهند از تبلیغات در رسانههای اجتماعی پیروی کنند.
امکان هدف گذاری
در تبلیغات اینترنتی شما میتوانید محدوده جغرافیایی خاصی را برای ارسال تبلیغات به کاربرات خود در نظر بگیرید یا یک آگهی شخصی به یک کاربر خاص بر اساس ترجیحات و سابقه قبلی کاربر ارسال کنید. تبلیغ کننده همچنین میتواند پیگیری کند که آیا یک بازدیدکننده قبلا یک آگهی خاص را دیده است یا خیر تا میزان مواجهه تکراری ناخواسته کاربر با آن آگهی را کاهش دهد و شکافهای زمانی مناسب را بین این مواجهه قرار دهد.
سرعت بالای انتشار
هنگامیکه طراحی و محتوای تبلیغات کامل و بی نقص است، تبلیغات میتواند بلافاصله برای کاربر ارسال شود. تحویل و یا بارگذاری تبلیغات آنلاین در رسانههای مختلف و از طریق درگاههای مختلف سریعا و ظرف چند ثانیه صورت میپذیرد. تبلیغات اینترنتی میتوانند سریعتر از همتایان آفلاین خود ویرایش و یا جایگزین شوند.
انواع تبلیغات اینترنتی
اینترنت فرصتهای بزرگی برای ارتباط با مشتریان بالقوه ارائه میدهد، بنابراین اجازه دهید برخی از انواع مهم ترین تبلیغات آنلاین و روشهای نوین تبلیغات اینترنتیدر بازار مجازی را مرور کنیم.
- تبلیغات در موتور جستجو
- بازاریابی ایمیلی
- تبلیغات شبکههای اجتماعی
- بنر تبلیغاتی
- تبلیغات پاپ آپ
- تبلیغات پاپ باکس
- تبلیغات ویدئویی
- تبلیغات تلفن همراه
بازاریابی موتورجستجو
نوار جستجو گوگل نقطه شروع تبلیغات اینترنتی است. تمرکز افراد بر روی کلمه کلیدی دلخواه و خاص و تلاش برای نمایش در صفحه اول گوگل هدفی است که علیرغم دشوار بودن اما در صورت محقق شدن به مانند یک بازار تبلیغاتی رایگان و نامحدود با بازدیدهای فراوان از سمت کاربران خواهد بود.
دسترسی به صفحه اول گوگلبه دو طریق انجام میشود. هر کدام از این روشها به نوبه خود حائز مزایا معایبی هستند که بسته به شرایط میتوانند مورد استفاده قرار بگیرند.
- تبلیغات در گوگل یکی از این روشهاست. با استفاده از این ابزار میتوانید با کلمات کلیدی مورد نظر خود و پرداخت هزینه مورد نظر آگهی خود را به نمایش بگذارید. مزیت این روش این است که مدت زمان حضور در صفحه اول گوگل شاید به یک روز هم نرسد. عیب بزرگ این شیوه این است که مادامیکه اکانت گوگل ادوردز(پنل تبلیغات در گوگل) شارژ داشته باشد، تبلیغتان نمایش خواهد داشت و پس از اتمام آن، تبلیغات شما تا زمان شارژ مجدد محو میشود.
- روش دوم سئواست. این فرآیند البته پروسهای زمانبر است و تحت شرایطی خاص و با رعایت اصول سئو اعم از سئو داخلیو سئو خارجی سایتدر دراز مدت به نتیجه میرسد. اما مزیت آن این است که در صورت به نتیجه رسیدن دوام و ماندگاری آن بالاست.
بازاریابی ایمیلی
ایمیل مارکتینگیک رویکرد بازاریابی مبتنی بر ارتباطات از طریق ایمیل است. این نوع تبلیغات اینترنتی یکی از قدیمیترین انواع تبلیغات اینترنتی است و در این زمینه یکی از انطباق پذیرترینهاست زیرا بازاریابان ایمیل همیشه نوآوریهایی مانند، ایمیلهای تعاملی که اخیرا راه اندازی شده را جستجو میکنند.
ایمیل مارکتینگ، پلت فرمیاست که دارای کمترین مزاحمت برای کاربر میباشد. زیرا کاربران با میل و رغبت قادر به انتخاب کردن برای دریافت و یا محدود کردن ایمیل، خبرنامه و تبلیغات، درهر زمان هستند.
تبلیغات شبکههای اجتماعی
تبلیغات در شبکههای اجتماعیبیشتر معطوف به شبکههایی مانند: فیس بوک ، اینستااگرام ، توییتر، لینکدین و تلگرام است. شرکتها و موسسات مختلف از طریق رسانههای اجتماعی، اخبار و تبلیغات خود را به دو طریق به مخاطبان مورد نظر ارسال میکنند:
- ارگانیک:مثلا اگر شما وسایل آشپزخانه تولید میکنید، میتوانید محتویات ارزشمند مانند ویژگیها، روش استفاده از محصولات یا برخی از دستورالعملها را برای تشویق و ترغیب مشتری و ایجاد تصور یک برند جذاب در ذهن مشتری ارسال کنید.
- هدفمند:در این مورد، میتوانید از طریق نمایش پیامهای تبلیغاتی هدفمند برای مخاطبان خود بر اساس سن، جنسیت، فعالیتهای مورد علاقه و سایر مسائلی که علاقه و اشتراک نظر دارند، از قابلیتهای رسانههای اجتماعی برای کسب و کار و تبلیغات استفاده کنید.
تبلیغات بنری
40 درصد از مردم آمریکا از مشاهده پیامهای تبلیغاتی، تصاویر پس زمینه، پاپ آپ و تبلیغات ویدئویی با استفاده از نرم افزارهای تبلیغاتی اجتناب میکنند. علاوه بر این، بسیاری از غیر بلاک کنندگان به صورت ناخودآگاه اطلاعات مربوط به تبلیغات را نادیده میگیرند. این امربه دلیل یک پدیده روانشناختی به نام “نابینایی بنر” رخ میدهد. در صورتی بنر تبلیغاتی دیده میشود که به نوع نیاز کاربر بسیار مرتبط باشد.
صاحبان وب سایتها از طریق ترافیک عظیمیکه به سایت آنها مراجعه میکنند قصد دارند کسب درآمد کنند، بنرهای تبلیغاتی که در بالا و پایین یا کنارههای هر سایت پربازدیدی امروزه قابل مشاهده است یکی از روشهای نوین تبلیغات اینترنتیاست.
تبلیغات پاپ آپ
تبلیغات پاپ آپ یا تبلیغات کلیکی یکی از قدیمیترین روشهای تبلیغات اینترنتی است که موجب افزایش رتبه سایت شده و کاربران زیادی را به سمت هدف مدنظر شما هدایت میکند. دراین تبلیغات شما به ازای هر کلیک یا بازدید کاربر از تبلیغات، مبلغ ناچیزی به او میدهید. در شرایطی که منفعت شما از این پروژه تبلیغاتی به مراتب بیشتر از مبلغ پرداختی به کاربران است. چرا که ارائه این تبلیغات ترافیک سایت شما را تا حد قابل توجهی افزایش میدهد.
تبلیغات کلیکی را معمولا بر اساس دو روش کلی قیمت گذاری میکنند:
- CPC (هزینه هر کلیک که بر روی تبلیغ انجام میشود)
- CPM (هزینه برای هر هزاربار نمایش آگهی)
تبلیغات پاپ باکس
تبلیغات پاپ باکس مانند پاپ آپ است، با این تفاوت که در تبلیغات پاپ آپ یک پنجره یا تب جدید برای شما باز شده و تبلیغ داخل آن نمایش داده میشود. اما درتبلیغات پاپ باکس، یک صفحه در داخل همان سایت باز میشود و احتیاجی به کلیک کردن نیست. این فناوری، هر زمان که آنلاین میشود، توجه مشتری را به خود جلب میکند.
چنین پیامهایی معمولا در گوشه صفحه نمایش و یا مرکز آن ظاهر میشود و یک کلیک روی آن کاربر را به یک صفحه خاص هدایت میکند. به عنوان مثال، یک کافی شاپ میتواند یک اطلاع رسانی برای صبحانه و یا اطلاع از تخفیف 20٪ برای سفارش تا 10 صبح را به صورت پاپ باکس روی صفحه سایت ارسال کند.
تبلیغات ویدئویی
تبلیغات ویدئویی یک نوع سریع از رشد بازاریابی اینترنتی است. همان طور که از نام آن پیداست، این تبلیغات در فرمتهای ویدیویی قرار میگیرند و در سرویسهایی مانند YouTube، Vimeo، DailyMotionو Vineدر رده جهانی و آپاراتبه عنوان نمونه داخلی، بارگذاری و برای کاربر به نمایش در میآیند. تبلیغات ویدئویی یک نوع تبلیغات اینترنتی گرانقیمت است، اما در عین حال از موثرترین آنها میباشد.
تبلیغات تلفن همراه
چنین تبلیغاتی بر روی گوشیهای هوشمند و تبلت ظاهر میشود. شرکتها میتوانند با پیامهای تبلیغاتی ارسالی برای تلفنهای همراه، کاربران موبایل را نیز تحت تاثیر پیشنهادات و تبلیغات خود قرار دهند. تبلیغات تلفن همراه به ویژه برای کسب و کارهایی با مخاطبان محلی، شدیدا پیشنهاد میشود.
البته ارسال تبلیغات در زمان مناسب نکته بسیار مهمیاست که باید به آن توجه شود. فراموش نکنید امروزه 70 درصد بازدید کنندگان صفحات مجازی و وب سایتها از تلفنهای همراه برای این بازدید استفاده میکنند و تنها 30 درصد کاربران از طریق لپ تاپ و یا سیستمهای دسکتاپ به صفحات مجازی مراجعه و از آنها بازدید میکنند.
هزینه تبلیغات اینترنتی چقدر است؟
زمانی که صحبت از تبلیغات اینترنتی به میان میآید، عمده مردم فکرمیکنند که تبلیغات اینترنتی کم هزینه ، کم دردسر و دارای بازده بالایی میباشد. اما این تصور تا چه حد درست است و واقعا هزینه تبلیغات اینترنتی چقدر است؟ آگهی دهندگان چقدر برای تبلیغات در وب سایتها و تبلیغات شبکههای مجازی هزینه میکنند؟ آیا بازده این تبلیغات در قیاس با هزینه صرف شده واقعا بالاست؟
اگر باور شما این است که تعرفه تبلیغات اینترنتیارزان است شدیدا در اشتباه هستید. در عصر حاضر تبلیغات، هزینه چرخه محتوا و اخبار و اشتراک و انتشار آن در فضای مجازی را میپردازد. در واقع بدون هزینههای تبلیغاتی، فضای مجازی از بین خواهد رفت. به همین دلیل باور عموم مردم در این زمینه اشتباه است. البته اگر راه درست تبلیغات اینترنتی را پیدا کنید این قضیه برای شما هزینه کمتر و بازده بیشتری دارد و همان گونه که در مزایای تبلیغات اینترنتیگفتیم، هزینه پایین از مهمترین ویژگیهای تبلیغات اینترنتی است.
بهترین روش تبلیغات اینترنتی کدام است؟
از میان انواع روشهای تبلیغات اینترنتی شاید انتخاب یک مورد به عنوان بهترین روش تبلیغات اینترنتی کار دشواری باشد، اما به نظر میرسد، روشی که از همه وقت گیرتر و مشکل تر است، ارزان تر باشد و تداوم و ماندگاری آن بیشتر از سایر روشها باشد. و آن روش، چیزی جز بهینه سازی سایت در موتورهای جستجونیست. چرا که شما در این راستا با صرف زمان و صبر، محتوایی مفید و باکیفیت به مخاطبان ارائه داده که به مرور بر اعتبار سایت شما و میزان بازدید کنند گان آن میافزاید و میتوانید از این رشد چشمگیرترافیک سایت خود در راستای کسب درآمد وتبلیغات بهره لازم را ببرید.
گذشته از بهینه سازی، روش تبلیغات در گوگل به لحاظ قیمت، تاثیرگذاری و بازخورد قابل دریافت توجیه داشته و یکی از هدفمندترین و محترمانه ترین انواع تبلیغات محسوب میشود. گاهی اوقات در این روش به دلیل شروع سریع جذب مشتری، سودآوری بیشتری اتفاق میافتد.
مزیت بهینه سازی سایت در موتورهای جستجو
مهمترین مزیت این روش این است که شما مخاطبان را به واسطه دنبال کردن مطالبی مفید و جامع به سایت خود میکشانید و نه صرفا به بهانه تبلیغات کالا یا خدماتی خاص. در این حالت مخاطب با رضایت کامل و سلیقه و انتخاب شخصی از تبلیغات موجود در وب سایت شما بازدید و یا استفاده میکند. اما در تبلیغاتی نظیر تبلیغات بنریو یا تبلیغات در شبکههای اجتماعیشما باید هزینههای فوق العاده سنگینی بابت تبلیغات بپردازید و این هزینه تضمین کننده بازده تبلیغات شما نیست. ایمیل مارکتینگو تبلیغات تلفن همراهیکی دیگر از انواع تبلیغات کم هزینه اینترنتیمیباشد که البته کاربران ایمیلی در کشور ما دارای تعداد محدودی بوده و ایمیل مارکتینگ فقط برای کسب و کارها و فعالیتهای خاص بازدهی دارد. اما کاربران تلفن همراه میتوانند هدف خوبی برای ارسال تبلیغات اینترنتی باشند.
امیدواریم از این پکیج کامل آموزش تبلیغات اینترنتیکه در خلال این مقاله به شما عزیزان ارائه کردیم استفاده کافی و وافی را برده و توانسته باشیم در راستای توسعه کسب و کار و فعالیتهای آنلاین خود، کمک و راهنمایی لازم را کرده باشیم.